Thuiswerken is ook in het pre-coronatijdperk voor velen een blijvertje. Wel zo fijn (en bevorderlijk voor je concentratievermogen) als je home office dan een comfortabele, sfeervolle en tegelijkertijd opgeruimde ruimte is. Er geldt immers: een opgeruimd huis, is een opgeruimd hoofd. Wil je weten hoe je zo’n aangename thuiswerkplek creëert? Je leest er alles over in dit artikel!
Opbergen
- • Berg papieren op
Papierwerk op en om je bureau oogt rommelig. Zorg daarom voor voldoende opbergplek. Dit kan in lades, schappen, dozen; zo lang het maar uit het zicht is. Zorg er tevens voor dat je het papierwerk dat je tijdens je werkdag gebruikt, naderhand ook opruimt. Zo start je weer fris aan je nieuwe werkdag!
- Plaats alleen noodzakelijk dingen op je bureau
Wat voor papierwerk geldt, geldt eigenlijk voor alles: berg de items op die je niet de hele dag door of zelfs dagelijks gebruikt. Dergelijke items zorgen enkel voor onnodige ruis in je home office. Zorg ervoor dat je al je benodigdheden wel bij de hand hebt, maar niet in het zicht.
- Werk kabels weg
Op je thuiswerkplek gebruik je dikwijls behoorlijk wat apparatuur en dat betekent: een wirwar aan kabels die van ieder georganiseerd bureau een chaos maakt. Door middel van kabelbinders kun je deze kabels organiseren en netjes wegwerken onder je bureau, zodat deze niet meer voor onnodige afleiding zorgen.
Aankleden
- • Zorg voor (dag)licht
Voldoende licht stimuleert productiviteit en zorgt bovendien voor sfeer. Daglicht (en bij voorkeur ook wat frisse lucht) hebben hierop de meeste impact, maar ook kunstlicht draagt op een positieve manier bij aan jouw concentratievermogen. Voorkom wel dat het licht voor storende reflectie op je beeldscherm(en) zorgt.
- Plaats stijlvolle decoraties
Het belangrijkste is dat je thuiswerkplek een fijne plek is om te zijn. Dit kun je creëren door enkele simpele, maar niet storende decoraties in de ruimte te plaatsen: groene (en luchtzuiverende) kamerplanten, een hippe poster aan de muur, een zacht kleedje voor je voeten of een comfortabel kussen in je bureaustoel.