Bepaal je stijl & creëer een consequente feed
Als je je als bedrijf wilt inzetten op Instagram dan is het natuurijk belangrijk om je nieuwe volgers enthousiast te maken en te binden. Het beste is er dan voor te zorgen dat je een bepaalde stijl kiest die tevens ook weer de look & feel uitstraalt van je bedrijf. Je Instagram pagina is je nieuwe visitekaartje en daarom moet je hoe dan ook in 1 oogopslag kunnen laten zien wie je bent, wat je doet en of je interessant genoeg bent om te volgend natuurlijk. Zorg daarom voor een herkenbare stijl en een consequente feed.
Puntjes waar je op kunt letten:
- Welke stijl past bij mijn merk/dienst/bedrijf
- Gebruik het kleurenpalet uit je huisstijl
- Maak vaste formats zoals bijvoorbeeld quotes en productfoto’s
- Creëer een rustige en evenwichtige feed.
- Wees consequent. Wijk nooit van je beeldtaal af!
Hieronder zie je mijn persoonlijke Instagram pagina LauraLouisenl die ik gewoon heb voor de fun. Totaal geen stijl, maar meer een kijkje achter de schermen in mijn leven. Heel af en toe deel ik werk gerelateerde dingen, maar het meeste dat ik laat zien zijn korte fragmenten van mijn leven.
Op mijn Fablouisenl Instagram pagina zorg ik dat ik in een stijl mijn content deel. Ik zorg ervoor dat ik in een zelfde stramien afbeeldingen plaats zodat mijn volgers een verwachting kunnen hebben wat ze kunnen gaan zien en wat ze nog krijgen te zien.
Wees lekker sociaal, like, reageer & deel
Interactie is ontzettend belangrijk. Maak contact met je volgers, niet alleen op je website maar ook op je social media platforms. Wil je zichtbaar worden op Instagram dan is het belangrijk om gebruik te maken van veel interactie. Je komt niet alleen meer weg door een berichtje te liken, wanneer je ook even de tijd neemt een leuke reactie achter te laten, bereik je een stuk meer. Wanneer je je als bedrijf een product of een dienst wilt verkopen, focus dan niet direct op het verkoop maar ga eerst een gesprek aan waarom je dit product of dienst wilt verkopen. De bekende ‘Why’!
Wil je erbij horen, ga in op nieuws. Over nieuws praten doet iedereen en daarmee kan je ook aardig scoren op Instagram. Praat mee, zet iets op en zoek connecties. Of plaats herkenbare content. Denk bijvoorbeeld aan de bekende ‘Monday Morning Quotes’. De maandagochtend is de dag om weer aan de slag te gaan en wordt ontzettend veel ingezet op social media. Speel hier zelf ook op in zodat je die aandacht trekt.
Maar hoe dan ook, zorg er voor dat je persoonlijk blijft. Niet gemaakt, niet als een grote geoliede machine die tekeer gaat over alle Instagram feeds. Maar laat overal een persoonlijke kruimel achter en laat ze ze lijden naar jouw persoonlijke georganiseerde feed.
Maak gebruik van de ‘Story’ functie
Instagram blijft natuurlijk ook niet stil zitten en sinds de komt van de ‘Story’ functie kun je nog meer gebruik maken om op een snelle manier content te delen wat je niet in die mooie overzichtelijke feed wilt hebben staan. Mensen vinden het leuk om een kijkje achter de schermen te zien en voor deze ‘behind the scene’ foto’s zijn de stories het perfecte middel.
De ene is een beetje sceptisch over het plaatsen van stories, de andere zweren erbij dat het de manier is om een connectie te maken met je volgers. Waarom zou je content delen die binnen een paar uur weer verdwenen is? Insta Stories laten je het ‘nu’ moment zien, en dat maakt het interessant voor volgers. Geen geplande en gemaakte post, nee kleine grepen uit het nu, die morgen alweer anders kunnen zijn. Geef een kleine glimp, maak interesse en creëer op die manier nieuwe volgers!