Je ziet het steeds vaker: nieuwe webshops die als paddenstoelen uit de grond schieten. Platforms zoals TikTok staan vol met enthousiaste jonge ondernemers die hun kledinglijn promoten en hun succesvolle verkoopverhalen delen. Heb je er ooit aan gedacht om je eigen online kledingwinkel te beginnen?
Misschien heb je een passie voor mode en een scherp oog voor trends. Of wellicht wil je gewoon je creativiteit omzetten in een winstgevende onderneming en lekker voor jezelf aan de slag. Wat je motivatie ook is, hier zijn 10 handige stappen om je eigen online kledingwinkel te starten. Benieuwd? Kijk mee!
Begin met markt onderzoek
Begin met het onderzoeken van de markt. Wie zijn je potentiële klanten? Wat zijn de huidige trends en welke niches zijn populair? Door dit goed uit te zoeken, kun je je webshop beter positioneren en je producten afstemmen op de behoeften van je doelgroep. Begin maar alvast met pen en papier te pakken en ga op onderzoek!
Kies je Niche
In de kledingindustrie is het belangrijk om een specifieke niche te kiezen. Of het nu gaat om duurzame mode, alleen damesmode, accessoires, streetwear of kinderkleding, het hebben van een duidelijke niche helpt je om je te onderscheiden van de concurrentie en je marketing te focussen. Ook is het de basis voor straks als je een groothandel kleding bedrijf moet vinden die aansluit bij jouw niche.
Registreer je Bedrijf
Heb je je hele avontuur voor ogen en heb je de niche, de naam, de huisstijl en het hele plaatje compleet bij elkaar bedacht. Dan is het hoogtijd om je bedrijf vast te leggen bij de KVK. Het is tijd om je naam te registreren en niet te vergeten de naam van je webshop te kopen zodat niemand met jouw bedrijf ervan door kan gaan.
Bron Pexels – Julia Kuzenkov
Op zoek naar de juiste leveranciers
Ik gaf het in het begin al aan, een belangrijke stap is het vinden van betrouwbare leveranciers voor je kleding. Onderzoek verschillende groothandels, fabrikanten en platforms. Het is belangrijk dat je weet waar jouw producten straks vandaan gaan komen en dat het ook kwalitatief goed is. Of het nu een dameskleding groothandel, eentje speciaal voor zonnebrillen, zwemkleding of schoenen. Het is ontzettend belangrijk dat je weet wat er speelt, hoe producten worden gemaakt en waar jij ook op kan terugvallen als er klachten komen.
Ontwerp de mooiste webshop
Je webshop is het visitekaartje van je bedrijf. Investeer in een professioneel ontwerp dat de look and feel van je merk weerspiegelt en helemaal past. Zorg er ook voor dat je site gebruiksvriendelijk is, snelle laadtijden heeft, overzichtelijk, aantrekkelijk en mobiel vriendelijk is. Want zoals je zelf waarschijnlijk ook doet, op onze telefoon kunnen we ook uren scrollen door webshops heen! Daarnaast is het ook erg belangrijk om mooie productfoto’s te hebben van de producten die je wilt gaan verkopen.
Ga aan de slag met social media & start een sterke marketingcampagne
Alles draait natuurlijk op klanten en uiteindelijk kopers trekken. Het is dan ook erg belangrijk om aan de slag te gaan met social media om aandacht te trekken. Platforms zoals Instagram en TikTok zijn bijzonder effectief voor modeproducten onder de aandacht te brengen. Maak mooie foto’s, verspreid je producten en zorg dat opvalt.
De beste Klantenservice
Natuurlijk kan het voorkomen dat klanten met vragen komen en soms zelfs klachten. Ga deze niet negeren maar pak het professioneel op en zorg ervoor dat klanten snel geholpen worden met het probleem. Dit zorgt voor goede positieve feedback, wat ontzettend belangrijk is voor de toekomst van jouw bedrijf.
Bron Pexels – cottonbro studio